Paula Malschaert interviewt Pip (klas 3), Jim (klas 5) en Sansa (klas 2) over hun schoolleven:

‘Sansa, hoe ziet je rooster eruit?’ ‘Maandag ben ik meteen om half 2 uit en dat is fijn aan het begin van de week. Maar op twee dagen moet ik het eerste uur beginnen; ’s morgens vroeg vind ik het niet fijn om meteen te gymmen. Dan moet ik nog even wakker worden! Woensdag heb ik talendag: Grieks, Nederlands, Latijn, Frans en Duits en ik eindig met het allerleukste vak:
Aardrijkskunde!’

‘Jim: ben je blij met je rooster?’ ‘Ik heb best veel tussenuren, maar dat komt ook omdat ik veel
extra keuzevakken heb. Het meest relaxte moment in de week is muziek: het spelen van muziek is altijd leuk en de les zelf is altijd heel relaxt.’

‘Pip: merk je dat de derde klas heel druk is?’ ‘Eigenlijk wel ja, ik zit nooit tot heel laat maar mijn rooster zit wel vol. Ik vind het fijn dat ik ’s middags op tijd klaar ben. Mijn lievelingsvakken zijn Frans en Duits. Ik doe ook Goethe Duits, een uur in de week op woensdag. We hebben dan extra lessen spreekvaardigheid en schrijven. Dat is moeilijker is in een volle klas en bij Goethe is daar meer aandacht voor door de kleinere groep. Ik ben heel blij met die keuze!’

‘Naast de reguliere lessen zijn er nog extra activiteiten, doen jullie daaraan mee?’ Sansa: ‘Ik denk erover om mee te doen met het debatteam, dat lijkt me leuk!’ Pip: ‘Ik zit in de leerlingenraad; het leuk om mee te beslissen over bijvoorbeeld het toetsrooster en dan kun je wat betekenen voor je medeleerlingen’.

‘Jim, jij zit al in de bovenbouw; heb je het gevoel dat je de goede school gekozen hebt?’ ‘Ja, zeker. De sfeer op het JdW is heel leuk, ik zou niet naar een andere school willen. Zo ben ik op reis geweest naar Antwerpen, ondanks de regen was het wel heel leuk!’

‘Sansa, jij zit net in de tweede klas. Welke tips zou je geven aan kinderen die naar klas 1 willen bij ons?’ Sansa: ‘Ik vond de eerste klas wel meevallen. Latijn en Grieks vind ik heel erg leuk, het was heel bijzonder voor mij dat ik Grieks kon lezen. Ik vond het heel cool om thuis tegen mijn moeder te zeggen ‘dit kan jij niet lezen hè?!’. Het is soms wel druk met huiswerk. De nieuwe eersteklassers moeten proberen hun huiswerk in de les af te hebben. Dan is het thuis rustiger.’

Pip heeft de gouden tip: ‘Begin op tijd met leren en leer slimmer en niet langer. Effectief leren is echt heel handig. Ik zwem veel naast school en ik heb geleerd met flitskaarten te leren en na de les samen te vatten wat ik gedaan heb. Dan wordt het leren gemakkelijker en kost het minder tijd om de stof te leren.’

Jim: ‘Je krijgt steeds minder huiswerk in de bovenbouw maar vind het juist fijner thuis veel te doen en minder huiswerk in de les. Als je al met het onderwerp bekend bent voordat je de les in gaat, is het gemakkelijker om mee te komen. Voorbereiden op de les is handig!’

Sansa: ‘Ik voetbal veel en probeer daardoor mijn huiswerk om het trainen heen te plannen. Vrije tijd is er dan niet veel door de week.Ook al is school belangrijker, ik wil voetbal niet afzeggen.’ Dat geldt ook voor Pip: ‘’ Door het vele zwemmen vullen school en sport vullen mijn dagen doordeweeks. In het weekend heb ik wel meer tijd om af te spreken met vrienden en vriendinnen.’

Paula Malschaert: ‘Tot slot: wat zou je willen veranderen aan het JdW?’ Pip: ‘Ik zou het eerste uur afschaffen. Tien over 8 is echt vroeg, vooral als je wat verder weg woont.’ Jim: ‘Ik vind zelf werken in de les heel vervelend, omdat ik me dan niet kan concentreren. Dus in de les uitleg en thuis werken zou beter zijn. ’Sansa: ‘Het eerste uur geen gym in het rooster! Dan ben ik nog niet wakker. Zelfs niet voor voetbal! Bij aardrijkskunde zou ik wel meteen wakker zijn!’